Uitsluitend aan adverteerders die:
Wanneer een reclame-uiting zich in de conceptfase bevindt, kan een adverteerder of zijn reclameadviesbureau contact opnemen met de afdeling Copy Advies om gericht te bespreken of het concept en de uitwerking daarvan mogelijk strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) oplevert. Het advies is praktisch van aard en wordt gebaseerd op de beslissingen van de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB) en/of de regels uit de NRC. Het advies is vertrouwelijk en vrijblijvend. De adverteerder kan het advies naast zich neerleggen. Het advies vrijwaart de adverteerder niet van een andersluidende beslissing van de RCC en/of het CvB. Ook al is een reclame opgesteld aan de hand van een door de afdeling Copy Advies gegeven advies, dan kan de Commissie en/of het College te allen tijde die reclame in strijd met de NRC oordelen bij een klacht- of beroepsprocedure.
Het advies wordt gegeven door de afdeling Copy Advies, een (separate) afdeling van de Stichting Reclame Code. Advies kan uitsluitend en alleen worden ingewonnen d.m.v. het invullen van dit aanmeldscherm. Voor algemene vragen over de werkwijze, kunt u contact opnemen:
telefonisch: 020-301 33 90 (dagelijks tussen 10.00 uur en 12.00 uur)
e-mail: copyadvies(at)reclamecode.nl
Ja.
Er wordt géén advies verleend over de volgende onderwerpen:
Strijd met de wet, tenzij advies wordt gevraagd over een specifieke wetsbepaling.
Goede smaak en fatsoen (artikel 2 NRC)
Algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden (art. 3 NRC)
Nodeloos kwetsendheid, bedreiging van de geestelijke of lichamelijke volksgezondheid (art. 4 NRC)
Vertrouwen in reclame (art. 5 NRC)
Gevoelens van angst of bijgelovigheid (art. 6 NRC)
Raadpleeg Check Goede smaak en Fatsoen voor meer informatie over de bovengenoemde subjectieve normen
De afdeling Copy Advies verplicht zich tot geheimhouding van persoonsgegevens en bedrijfsinformatie waarvan kennis is genomen voor, tijdens en ook nadat het advies is verleend. Behoudens wettelijke verplichtingen, wordt deze informatie slechts verder verwerkt in opdracht van de adverteerder. Het gegeven advies is persoonlijk en vertrouwelijk en wordt door de afdeling Copy Advies niet aan derden en/of andere afdelingen van de Stichting Reclame Code ter beschikking gesteld. Aan gegeven adviezen door de afdeling Copy Advies kunnen geen rechten worden ontleend. De Reclame Code Commissie en het College van Beroep zijn uitsluitend en alleen bevoegd om vast te stellen of een reclame-uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.
Geef een korte omschrijving van uw concept reclame-uiting of campagne en op welke punten u advies wenst. Gebruik de upload mogelijkheid om (aanvullende) documentatie toe te voegen en uw aanvraag toe te lichten.
Upload aanvullende documentatie
Op welke product of dienst heeft uw concept reclame-uiting betrekking?
Van welk type medium wordt er gebruik gemaakt?
Maakt uw concept reclame-uiting deel uit van een internationale reclame-campagne?
Is uw concept reclame-uiting al geopenbaard in een ander land buiten Nederland en/of onder een buitenlands URL adres?
Wanneer wordt uw concept reclame-uiting geopenbaard?
Is er nog andere informatie die voor het advies van belang kan zijn?