Voeding algemeen

Aandachtspunten


Voedingskundige criteria
Reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar is in beginsel niet toegestaan. Sommige voedingsmiddelen vallen door hun samenstelling niet onder dit verbod. Een bondig (maar niet uitputtend) overzicht vindt u onder de kolom voedingskundige criteria.


Let op!De inhoud van deze check is momenteel in bewerking en zal geleidelijk worden aangevuld. Hieronder ziet u de voorlopige indeling en teksten.

Terug naar algemene info over 'Voeding algemeen'


Algemeen

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

Minderjarigen overig

Wis alle selecties
Bekijk hieronder uw keuze:

Algemeen

// Consumptie en maaltijd

Gebruik alleen mededelingen over smaak, portiegrootte en bijdrage aan een verantwoord voedingspatroon die juist en volledig zijn. Wordt een voedingsmiddel als onderdeel van een maaltijd getoond? Controleer dan of de uiting voldoet aan de Richtlijnen Goede Voeding.

Toon geen overmatige consumptie en spoor dit ook niet aan.

Zet bij een product met een lagere energetische waarde mensen niet ertoe aan meer van het product te gaan consumeren (vgl. dossier 2012 00998). 
Let op!In dit geval zal er waarschijnlijk sprake zijn van een voedingsclaim. Doe de Check Voedingsclaims.

Algemeen

// Soorten claims

In verband met voeding kunnen verschillende soorten claims worden gedaan. Het is belangrijk om in dit verband twee soorten claims te onderscheiden:
1. Voedingsclaims
2. Gezondheidsclaims
 
Een voedingsclaim is een claim die stelt of impliceert dat een levensmiddel bepaalde heilzame eigenschappen heeft door zijn samenstelling. Deze eigenschappen moeten betrekking hebben op de energetische (calorische) waarde en/of nutriënten of andere stoffen die het levert/bevat, dan wel in verlaagde of verhoogde mate levert, of juist niet levert. NB Hieronder vallen in beginsel niet claims met betrekking tot de bereidingswijze en de ingrediënten. Voor voedingsclaims is een aparte check ontwikkeld.

Een gezondheidsclaim is een claim die inhoudt of suggereert dat er een verband bestaat tussen de gezondheid en een levensmiddel(bestanddeel). Er wordt dan bijvoorbeeld beweerd dat een bepaalde stof in het voedingsproduct gunstig is voor het lichaam. Voor gezondheidsclaims is een aparte check ontwikkeld.
 

Algemeen

// Verpakking/etikettering

Voor de verpakking en etikettering van voedingsmiddelen geldt een groot aantal vereisten die zijn gebaseerd op Europese regelgeving. Deze eisen zijn uitgewerkt in een aparte check. Doe de Check Etikettering (hiervoor is een inlogcode vereist die men per e-mail kan aanvragen).

Algemeen

// Zoetwaren

Met ingang van 1 juli 2015 is de Code voor zoetwaren komen te vervallen.
Dit betekent dat het niet langer verplicht is om in reclame een afbeelding van een tandenborstel te tonen.

Verwijzing naar laag suikergehalte
Wees voorzichtig met te verwijzen naar een laag suikergehalte. Doe de Check Voedingsclaims om te zien wat toelaatbaar is. Ook hier gaat het om wettelijke verplichtingen.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Inleiding

Reclame voor kinderen in de groep van 7 tot en met 12 jaar is alleen in de volgende gevallen toegestaan:
  • reclame in samenwerking met de overheid of een erkende autoriteit op het gebied van voeding en/of beweging
  • verpakkingen en pont of sale materiaal
  • reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar die voldoet aan bepaalde voedingskundige criteria.
Check bevat de uitwerking van laatstbedoelde eis (de voedingskundige criteria) in de vorm van een aantal buttons aan de hand waarvan globaal kan worden getoetst of reclame mag worden gemaakt gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar. In de voedingswaardedeclaratie op een etiket zijn de nodige gegevens te vinden over in het product verwerkt zout, suiker, kilocalorieën enz. Bij twijfel kan deze gebruikt worden om te vergelijken met de eisen van de voedingskundige criteria.

Voor het complete overzicht met voedingskundige criteria klik hier.
Voor de bijbehorende portiegrootte lijst klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Groente en fruit

Reclame voor verse groente en fruit is altijd toegestaan. .

Check bij bewerkte groente en fruit (blik, pot, diepvries) in de vermelding van de voedingswaarde of het zout- en/of suikergehalte in het product beneden het maximumgehalte zit in de voedingskundige criteria.
 
Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes
klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Chocolade/suikerwerk/koek/banket

Voor chocolade en suikerwerk (snoep en drop) mag nooit reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep. Dit geldt ook voor suiker, honing of stroop.

Voor koek- en banketproducten kan uitsluitend reclame worden gemaakt als voldaan wordt aan de daarvoor geldende voedingskundige criteria.

Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Aardappelen/rijst/pasta/brood/granen

Er mag gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar reclame worden gemaakt voor aardappelen, rijst, pasta, brood, pap (bijv. Havermout) ontbijtgranen etc.

Controleer wel het vezelgehalte aan de hand van de voedingskundige criteria. Er moet namelijk een bepaald minimum in zitten. Controleer verder of er suiker en/of zout is toegevoegd. Zo ja, controleer dan aan de hand van de voedingskundige criteria of de hoeveelheid daarvan beneden de maxima blijft die daarvoor gelden. Voor een deel van de ontbijtgranen zal dit niet het geval zijn. Hiervoor mag dan geen reclame meer worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar.

Controleer bij bewerkte aardappelen (patat, puree, gnocchi) aan de hand van de voedingskundige criteria of de kilocalorieën per portie niet boven het maximum uitkomen.
 
Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes
klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Zaden/noten/pindakaas

Voor zaden en noten (inclusief als er met (gedroogde) vruchten is gemengd en ook van toepassing op pindakaas) kan reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar. Wel geldt als voorwaarde dat er niet teveel zout is toegevoegd. Let op!Controleer bij de gezouten varianten aan de hand van de voedingskundige criteria of er niet teveel zout in zit.

Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes
klik hier

Bij pindakaas is het belangrijk dat zowel de hoeveelheid kilocalorieën per portie als de hoeveelheid natrium (zout) het maximum niet overschrijden. Indien dat niet het geval is, is reclame gericht op de doelgroep het niet toegestaan.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Chips en zoutjes

Voor producten als (stapelbare) chips, wokkels en dergelijk mag geen reclame worden gemaakt.

Voor varianten met minder zout en minder verzadigd vet is reclame voor de doelgroep 7 tot en met 12 jaar in bepaalde gevallen geoorloofd. Controleer aan de hand van de voedingskundige criteria of de toegelaten maximum hoeveelheden zout en verzadigd vet niet worden overschreden. Let op!Indien in reclame op minder zout en/of minder vet wordt gewezen, is sprake van een voedingsclaim. Doe in dat geval ook de Check Voedingsclaims.

Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes
klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Vlees en vis

Voor vers vlees en verse vis mag reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar.

Voor bewerkt vlees en vleeswaren geldt dat dit een maximaal hoeveelheid natrium (zout) en verzadigd vet mag bevatten. Controleer aan de hand van de voedingskundige criteria of aan de eisen wordt voldaan.
Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes
klik hier


Let op! Bij reclame voor vers vlees/verse vis moet er rekening mee worden gehouden dat altijd sprake is van een maaltijd en moet ook worden voldaan aan artikel 5 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, te weten dat de maaltijd moet voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding.
 

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Zuivel/kaas

Voor magere melk, halfvolle melk, karnemelk, magere kwark en magere yoghurt mag reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar..

Er mag geen reclame worden gemaakt voor reguliere Goudse- en Edammer kaas, Franse kaas, geraspte kaas, smeerkaas, rookkaas. Het maakt niet uit of het een jonge of oudere kaas is. Voor Kazen met de titel 30+, 25+ of 20+ mag welk reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep, maar alleen als het maximum gehalte zout niet wordt overschreden. Ditzelfde geldt voor smeerkazen. Controleer het zoutgehalte aan de hand van de voedingskundige criteria. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.
.Let op!!Indien in reclame op minder zout en/of minder vet wordt gewezen, is sprake van een voedingsclaim. Doe in dat geval ook de Check Voedingsclaims.


Bij alle andere zuivelproducten dient aan de hand van de voedingskundige criteria te worden gecontroleerd of het maximumgehalte aan suikers en energie niet wordt overschreden. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Fris/vruchtendrank

Voor fris- en vruchtendranken mag alleen reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar als deze dranken minder dan 30 kcal/100 ml bevatten of 75 kcal per glas van 250 ml.
 
Voor andere frisdranken is reclame gericht op de doelgroep niet toegestaan.

Voedingskundige criteria 7 tm 12 jaar

// Zoet broodbeleg

Voor zoet broodbeleg geldt dat een portie niet meer mag leveren dan 23 kilocalorieën. Controleer of aan deze eis is voldaan aan de hand van de lijst met portiegroottes.

Let op!Voor hagelslag en chocoladevlokken mag geen reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar.

Minderjarigen overig

// Inleiding

Deze tekst is in bewerking