Reikwijdte van deze check Deze check is van toepassing op alle industrieel bereide, veelal verpakte, eet- en drinkwaren die zijn bestemd voor gebruik door de consument. Ook zoetwaren vallen onder de reikwijdte van deze check. Voor het gebruik van gezondheidsclaims en voedingsclaims gelden aparte checks. Hetzelfde geldt voor de informatie op het etiket/de verpakking. Disclaimer Het gebruiken en navolgen van deze check biedt geen garantie dat de reclame voldoet aan alle daaraan te stellen eisen. Wel vermindert het gebruik van deze check de kans op een gegronde klacht bij de Reclame Code Commissie of een maatregel van de NVWA. De inhoud van deze check is bijgewerkt tot en met 26 juni 2015.
Reclame voor verse groente en fruit is altijd toegestaan. . Check bij bewerkte groente en fruit (blik, pot, diepvries) in de vermelding van de voedingswaarde of het zout- en/of suikergehalte in het product beneden het maximumgehalte zit in de voedingskundige criteria. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.
Voor chocolade en suikerwerk (snoep en drop) mag nooit reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep. Dit geldt ook voor suiker, honing of stroop. Voor koek- en banketproducten kan uitsluitend reclame worden gemaakt als voldaan wordt aan de daarvoor geldende voedingskundige criteria. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.
Er mag gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar reclame worden gemaakt voor aardappelen, rijst, pasta, brood, pap (bijv. Havermout) ontbijtgranen etc. Controleer wel het vezelgehalte aan de hand van de voedingskundige criteria. Er moet namelijk een bepaald minimum in zitten. Controleer verder of er suiker en/of zout is toegevoegd. Zo ja, controleer dan aan de hand van de voedingskundige criteria of de hoeveelheid daarvan beneden de maxima blijft die daarvoor gelden. Voor een deel van de ontbijtgranen zal dit niet het geval zijn. Hiervoor mag dan geen reclame meer worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar. Controleer bij bewerkte aardappelen (patat, puree, gnocchi) aan de hand van de voedingskundige criteria of de kilocalorieën per portie niet boven het maximum uitkomen. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.
Voor zaden en noten (inclusief als er met (gedroogde) vruchten is gemengd en ook van toepassing op pindakaas) kan reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar. Wel geldt als voorwaarde dat er niet teveel zout is toegevoegd. Controleer bij de gezouten varianten aan de hand van de voedingskundige criteria of er niet teveel zout in zit. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier Bij pindakaas is het belangrijk dat zowel de hoeveelheid kilocalorieën per portie als de hoeveelheid natrium (zout) het maximum niet overschrijden. Indien dat niet het geval is, is reclame gericht op de doelgroep het niet toegestaan.
Voor producten als (stapelbare) chips, wokkels en dergelijk mag geen reclame worden gemaakt. Voor varianten met minder zout en minder verzadigd vet is reclame voor de doelgroep 7 tot en met 12 jaar in bepaalde gevallen geoorloofd. Controleer aan de hand van de voedingskundige criteria of de toegelaten maximum hoeveelheden zout en verzadigd vet niet worden overschreden. Indien in reclame op minder zout en/of minder vet wordt gewezen, is sprake van een voedingsclaim. Doe in dat geval ook de Check Voedingsclaims. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier.
Voor vers vlees en verse vis mag reclame worden gemaakt gericht op de doelgroep 7 tot en met 12 jaar. Voor bewerkt vlees en vleeswaren geldt dat dit een maximaal hoeveelheid natrium (zout) en verzadigd vet mag bevatten. Controleer aan de hand van de voedingskundige criteria of aan de eisen wordt voldaan. Voor de bij de voedingskundige criteria behorende lijst met portiegroottes klik hier Bij reclame voor vers vlees/verse vis moet er rekening mee worden gehouden dat altijd sprake is van een maaltijd en moet ook worden voldaan aan artikel 5 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, te weten dat de maaltijd moet voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding.
Deze tekst is in bewerking