Televisie, internet, mobiele televisiediensten en televisie-op-aanvraag (on demand).
Zorg dat reclame in audiovisuele media duidelijk wordt onderscheiden van de rest van het programma aanbod (artikel 11.2 NRC). Doe dit d.m.v. beelden en/of geluiden. Het is verboden bekende personen die -door hun deelname aan audiovisuele progromma's- een bepaald gezag/vertrouwen genieten bij kinderen te laten optreden in een reclame. (11 KJC) Gebruik geen subliminale of andere technieken waardoor een kind onbewust beïnvloed kan worden in zijn keuzes. (11.2 NRC) Tijdstip van uitzenden van reclame die ongeschikt is voor kinderen Gebruik bij reclame die vóór 20.00 uur wordt uitgezonden, geen beelden die te schokkend (beangstigend of expliciet seksueel) dan wel anderszins schadelijk kunnen zijn voor een kind. Van belang hierbij is niet of de reclame gericht is op kinderen. Reclame bestemd voor volwassenen die wordt uitgezonden vóór 20.00 uur mag niet schadelijk zijn voor kinderen. De Reclame Code Commissie kan bepalen dat dergelijke commercials niet meer voor 20.00 uur mogen worden uitgezonden. De media-instellingen zorgen er voor dat dit ook daadwerkelijk niet gebeurt. Bij televisiecommercials die na 20.00 uur worden uitgezonden, wordt het aan de verantwoordelijkheid van de ouders overgelaten om te beslissen of een kind dan nog televisie mag kijken. Het is niet toegestaan om de volgende soorten programma’s die bestemd zijn voor kinderen te sponsoren :
Elke reclame die, geadresseerd of ongeadresseerd, via brievenbus of postbus wordt verspreid en geen geïntegreerd deel uitmaakt van een ander medium, zoals kranten en tijdschriften.
Verspreid geen reclamemateriaal dat aan kinderen is geadresseerd en dat schade zou kunnen toebrengen aan hun geestelijke gezondheid. (artikel 8 KJC) Bijzondere bepalingen gelden voor brievenbusreclame voor kansspelen.
Toon in bioscopen geen reclame voor alcoholhoudende drank voorafgaand aan:|
Voorbeelden: Billboards, swanks (steigerdoek), abri’s (reclame-uiting in een tram/bushalte), mupi’s (verlichte reclamezuil).
Het geadresseerd of aan huis verspreiden van goederen of monsters van goederen zonder dat daarvoor enige tegenprestatie wordt verlangd.
Lever monsters van goederen veilig verpakt af. De verantwoordelijkheid voor het verspreiden van monsters blijft bij de opdrachtgever. Bijzondere bepalingen gelden bij huissampling voor de volgende producten:
Plaats bij een reclame-uiting in de vorm van een banner of pop-up duidelijk, in één oogopslag zichtbaar, het woord “reclame” of “advertentie”. Indien er sprake is van een reclame-uiting die kleiner is dan 150 x 50 pixels, kan de afkorting “adv.” worden gebruikt. (artikel 5 KJC). Dit geldt ook voor banners en pop-ups in Social media. Zorg ervoor dat websites die via een hyperlink bereikbaar zijn geen reclame-uitingen bevatten die met de Kinder- en Jeugdreclamecode in strijd zijn. Bijzondere bepalingen gelden voor alcoholhoudende drank.
reclame in of door middel van een game, waarbij de reclame in de game verschijnt of waarbij de game zèlf (of delen daarvan) de reclame-uiting vormt
Reclamedrukwerk en/of samples die gratis huis-aan-huis worden verspreid zonder vermelding van adres (of postbus) en woonplaats van de ontvanger.
Acties die de verkoop van bepaalde artikelen stimuleren.
Overhandig monster- en ander materiaal, dat bij in- of uitwendig gebruik ervan gevaar kan opleveren voor de lichamelijke gezondheid, niet aan een kind, maar persoonlijk aan een volwassene. Bijzondere bepalingen gelden voor reclame voor alcoholhoudende drank bij:
Short Message Service: Methode om korte tekstberichten van en naar een mobiele telefoon te versturen.
Bijzondere bepalingen gelden voor de volgende specifieke producten en diensten:
Online platformen waar de gebruikers, al dan niet met (minimale) tussenkomst van een redactie, geheel of gedeeltelijk de inhoud verzorgen. Voorbeelden van social media zijn weblogs, fora, social netwerken zoals Hyves, Facebook, Linkedin en diensten als Twitter
Het beschikbaar stellen van financiële middelen aan sporters of een organisatie met de afspraak om als tegenprestatie reclame/publiciteit voor de sponsor te verzorgen.
Bijzondere bepalingen gelden bij reclame via sponsoring voor de volgende specifieke producten:
Een door een computer gesimuleerde wereld waarin gebruikers met elkaar kunnen interacteren. De interactie kan gebaseerd zijn op een economisch element (bijv. Second Life), een sociaal element (bijv. Habbohotel) of spelelement (bijv. World of Warcraft) of combinaties daarvan. Kenmerkend voor een virtuele wereld is dat de gebruiker zelf vorm kan geven aan zijn identiteit c.q. verschijningsvorm.
Richt reclame voor geneesmiddelen niet specifiek of voornamelijk op kinderen. Spoor hen niet aan om het geneesmiddel te kopen of te gebruiken. Moedig kinderen ook niet ertoe aan hun ouders/verzorgers het geneesmiddel te laten kopen (artikel 23 CPG).
Premium SMS-dienst = Eenmalige betaalde sms-dienst en/of een betaalde abonnementsdienst waarbij door middel van (short message service) berichten bepaalde informatie aan de gebruiker/ ontvanger wordt aangeboden.
Producten die voor roken, snuiven, zuigen of pruimen bestemd zijn en die, al is het slechts ten dele, uit tabak bestaan.
Een kansspel is een gelegenheid om mee te dingen naar prijzen. Deelnemers hebben over het algemeen geen invloed op de uitkomst van het spel. De kansspelaanbieder is de organisatie die beschikt over een vergunning zoals vereist in de Wet op de Kansspelen.
Maak geen reclame voor kansspelen specifiek gericht op minderjarigen (III.1 RVK) . Maak geen reclame voor kansspelen via specifiek op minderjarigen gerichte media. (III.4 RVK) Beeld in reclame voor kansspelen geen personen af die jonger zijn of lijken dan 18 jaar. Uitzondering: Bij reclame voor kleinere loterijen zoals die van Scouting Nederland, Jantje Beton en de Grote Clubactie mogen minderjarigen in beeld worden gebracht als dit niet gebeurt op een wijze die aanzet tot deelname aan het kansspel door minderjarigen zelf. (III.2 RVK)
Audiovisuele media = Radio, televisie, internet, mobiele televisiediensten en televisie-op-aanvraag (on demand).
Zend geen commercials voor kansspelen uit op televisie vóór 19.00 uur. (III.3 RVK) In reclame voor kansspelen mogen in principe geen personen die jonger zijn of lijken dan 18 jaar worden afgebeeld. (III.2 RVK) Maak geen reclame voor kansspelen via specifiek op minderjarigen gerichte media. Er zal geen reclame voor kansspelen worden gemaakt door middel van en rondom specifiek op minderjarigen gerichte media, dan wel delen van deze media (inserts, bijlagen, speciale radio - en tv-programma’s, bioscoopfilms etc.). (III.4 RVK)
Brievenbusreclame = Elke reclame die, geadresseerd of ongeadresseerd, via brievenbus of postbus wordt verspreid en geen geïntegreerd deel uitmaakt van een ander medium, zoals kranten en tijdschriften.
Richt geen reclame voor kansspelen in de vorm van directe reclame, bijv. brievenbusreclame, aan minderjarigen. (III.6 RVK)
Voorbeelden van buitenreclame: Billboards, swanks (steigerdoek), abri’s (reclame-uiting in een tram/bushalte), mupi’s (verlichte reclamezuil).
Maak geen buitenreclame voor kansspelen in het zicht van onderwijsinstellingen die in meerderheid door minderjarigen worden bezocht.
Richt geen reclame voor kansspelen in de vorm van direct marketing (gedrukte mailings, e-mails, etc.) aan minderjarigen. (III.6 RVK)
Richt geen reclame voor kansspelen in de vorm van direct marketing, bijv. e-mails, aan minderjarigen. (III.6 RVK)
Sampling = Het leveren van proefmonsters (kleine - gratis - hoeveelheden) van producten.
Maak geen gebruik van sampling aan minderjarigen. Op bijeenkomsten die hoofdzakelijk of uitsluitend door minderjarigen worden bezocht is sampling niet toegestaan. (III.7 RVK)
Sponsoring = Het beschikbaar stellen van financiële middelen aan sporters of een organisatie met de afspraak om als tegenprestatie reclame/publiciteit voor de sponsor te verzorgen.
Het is in verband met kansspelen verboden evenementen, radio- en/of televisieprogramma’s te sponsoren die zich grotendeels of uitdrukkelijk richten op minderjarigen. Zie voor uitzonderingen op deze regel IV.2 RVK.
Alle industrieel bereide, veelal verpakte, eet- en drinkwaren die zijn bestemd voor gebruik door de consument.
Maak géén reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Of de reclame op deze groep is gericht, hangt af van de vraag of sprake is van een mediadrager die specifiek is gericht op, of een publiek bereikt dat voor meer dan 25% bestaat uit, kinderen tot en met 12 jaar. In die situaties is het maken van reclame voor voedingsmiddelen verboden. Hierop gelden 3 uitzonderingen:
Audiovisuele media = radio, televisie, internet, mobiele televisiediensten en televisie-op-aanvraag (on demand).
In een reclame die wordt uitgezonden via audiovisuele media en specifiek gericht is op kinderen (vanaf 7 jaar) mag geen kinderidool getoond worden die actief een voedingsmiddel (en/of daarbij behorende geschenken en diensten) aanprijst. (10 RVV) Wanneer een reclame wordt uitgezonden in de reclameblokken voor, tijdens of na een televisie/radioprogramma dat specifiek bestemd is voor kinderen, mag deze reclame geen voedingsmiddelen aanprijzen die geassocieerd kunnen worden met dat programma. (9 RVV)
Er mag geen reclame gemaakt worden voor voedingsmiddelen op kinderverblijven (peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, voor/naschoolse opvang, vakantieopvang) en op de lagere school. Zie artikel 12 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen voor uitzonderingen.
Raadpleeg bij sponsoring de meest recente versie van het convenant Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring, te vinden op http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/convenanten/2009/02/24/convenant-scholen-voor-primair-en-voortgezet-onderwijs-en-sponsoring.html.
Organiseer op scholen voor voortgezet onderwijs geen promotionele acties met doel leerlingen te stimuleren tot overmatig gebruik van het voedingsmiddel waarvoor reclame wordt gemaakt. Verder mogen alleen standaard verpakkingseenheden van een voedingsmiddel worden aangeprezen/ aangeboden, dus niet de maximum, kingsize, etc. varianten. (14 RVV)
Suikerhoudende producten met saccharose, invertsuiker, glucose of fructose met uitzondering van ijs, frisdranken, broodbeleg en suikerhoudende producten die bij de normale maaltijd horen.
Maak geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Hierop gelden 3 uitzonderingen die worden toegelicht onder de button Voedingsmiddelen. Controleer eerst of de reclame op deze doelgroep is gericht en zo ja, of sprake is van een uitzondering op het reclameverbod. Voorkom het aansporen van overmatig gebruik van zoetwaren in een reclame. Daarbij mag overmatige consumptie van zoetwaren niet worden goedgepraat. (1 CVZ) Suggereer niet dat zoetwaren een maaltijd kunnen vervangen. (2 CVZ) Gebruik een reclame niet om mensen die, om welke reden dan ook, weinig of geen zoetwaren gebruiken op een negatieve manier weer te geven. (3 CVZ) Leg geen verband tussen de consumptie van zoetwaren en de gezondheid. Uitzondering: Reclame voor producten die onder de bevoegdheid van de Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG) valt en door de KAG is toegelaten. Zie voor meer informatie www.koagkag.nl en 4 CVZ. Door te verwijzen naar een relatief laag suikergehalte mag niet de indruk worden gewekt, dat de kans op het ontstaan van tandbederf relatief klein is. (4 CVZ) Toon geen eetsituaties, direct na het tandenpoetsen en voor het naar bed gaan, en moedig geen consumptie op deze momenten aan. (5 CVZ)
Toon bij reclame voor zoetwaren op televisie onderstaande afbeelding van een tandenborstel. De afbeelding is op te vragen bij het secretariaat van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) te Rijswijk. (070 - 355 47 00) of via www.vbz.nl. 6 (CVZ) Diapositief of dianegatief naar keuze.
Toon bij reclame in drukwerk gericht op of voornamelijk gelezen door of pagina's speciaal bestemd voor kinderen onder de 14 jaar onderstaande afbeelding van een tandenborstel. De gestileerde afbeelding is te verkrijgen bij het secretariaat van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) te Rijswijk (070 - 355 47 00) of via www.vbz.nl. (CVZ) Formaat 1,5 cm bij 1 cm bij A4 en A5. Proprotioneel bij kleinere of grotere formaten Dia negatief of dia positief naar keuze.
Drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent (0,5%) uit alcohol bestaat.
Tussen 06.00 uur en 21.00 uur mag géén reclame worden uitgezonden voor alcoholhoudende dranken (2.94 van de Mediawet). De Reclame Code Commissie vat het verbod op het maken van reclame voor alcoholhoudende drank gedurende deze periode ruim op. Alle audiovisuele reclame en radiocommercials dienen voorafgaand aan publicatie te worden getoetst door een Commissie ingesteld door de STIVA. Zie voor meer informatie stiva.nl/Toetsing_vooraf Zend geen reclame voor alcoholhoudende drank uit op radio en televisie direct voorafgaand aan, tijdens, of direct volgend op programma’s die voor meer dan 25% worden gehoord/ bekeken door minderjarigen. Maatstaf hierbij is het algemeen in de markt geaccepteerd bereikonderzoek (artikel 21 RVA 2012). Maak op jongerenzenders geen reclame voor alcoholhoudende drank. (23 RVA 2012). Met betrekking tot 2013 zijn de volgende televisiezenders als jongerenzenders aangemerkt door STIVA: • Disney Channel • Disney XD • TeenNick. Ook de volgende radiozenders zijn als jongerenzenders aangemerkt: • SLAM!FM • Wild FM Hitradio • Megastad Rotterdam. Toon bij alle audiovisuele commercials voor alcoholhoudende drank de voorgeschreven educatieve slogan, zoals hieronder getoond.
Bij alle banners die groter zijn dan 120 pixels breed en 60 pixels hoog moet de educatieve slogan ‘Geniet, maar drink met mate’ en het logo 'Geen 16? Geen druppel' worden opgenomen. Maak bij voorkeur gebruik van de via www.geen16geendruppel.nl te downloaden bestanden en let goed op de specifieke eisen van artikel 32 RvA 2012.
Toon in bioscopen geen reclame voor alcoholhoudende drank voorafgaand aan:
Zorg ervoor dat bij evenementen geen publiek wordt bereikt dat voor meer dan vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen. De bezoekcijfers gelden als maatstaf voor het bereik. De adverteerder moet deze gegevens kunnen aantonen, behalve als het gaat om uitingen die deel uitmaken van het reguliere straatbeeld en/of incidentele situaties waarop de adverteerder geen invloed heeft. (21 RVA 2012)
Promoties in horecagelegenheden of op evenementen, waarbij een promotieteam in opdracht van een producent of importeur het aanwezige publiek in staat stelt kennis te maken met één van de merkproducten van de producent of importeur.
Horecapromotieteams mogen alcoholhoudende drank niet bij minderjarigen aanprijzen. Ook niet op plaatsen waar het publiek op dat moment voor meer dan vijfentwintig procent (25%) uit minderjarigen bestaat. Zie verder http://stiva.nl/Horecapromoties en artikel 26 RVA 2012. Bied tijdens horecapromoties minderjarigen geen premiums aan (artikel 13 RVA 2012).
Een cadeau artikel voorzien van de merknaam en/of het beeldmerk van een alcoholhoudende drank dat de consument ontvangt bij aankoop van alcoholhoudende drank in het retail- of horecakanaal of dat hij ontvangt in het kader van een horecapromotie.
Maak geen gebruik van premiums die specifiek gericht zijn op minderjarigen zoals poppetjes, knuffels, speelgoedauto’s, spelletjes, stickers, buttons, strandspeelgoed of schoolgerelateerde artikelen. (10 RVA 2012) Biedt geen premiums aan personen die de wettelijke leeftijdsgrens (zie hieronder) voor het kopen van de betreffende alcoholhoudende drank nog niet hebben bereikt. Wettelijke leeftijdsgrens:
SMS = Short Message Service: Methode om korte tekstberichten van en naar een mobiele telefoon te versturen.
Sponsoring is toegestaan als aan alle regels van de RVA wordt voldaan. (artikel 19 RVA 2012)
Verkoop op afstand: Verkoop via internet, e-mail, direct mail, etc.
Houd rekening met het feit dat minderjarigen alleen een overeenkomst op afstand mogen sluiten, wanneer een wettelijke vertegenwoordiger van de minderjarige (doorgaans een ouder) vooraf toestemming heeft gegeven. In bepaalde gevallen mag er echter vanuit worden gegaan dat deze toestemming is verleend. Dat is het geval wanneer het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een minderjarigen een bepaalde aankoop zelf mag doen. Hierbij is de leeftijd van belang.
Een televisieprogramma waarin rechtstreeks aanbiedingen aan het publiek worden gedaan met het oog op de levering van producten tegen betaling.
Op grond van artikel 3.11 Mediawet mogen onder bepaalde voorwaarden in programma’s die in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen telewinkelboodschappen worden opgenomen. Maak van deze mogelijkheid echter terughoudend gebruik. Zet kinderen in ieder geval niet op deze wijze aan tot het sluiten van overeenkomsten voor het kopen of huren van producten. (10 KJC) Zie ook Overeenkomst op afstand.
Het planmatig en systematisch gebruik maken van een telefoongesprek om ongevraagd aan consumenten goederen, diensten of denkbeelden aan te prijzen; hieronder wordt ook verstaan het vragen van diensten.
Persoonsgegeven: Een gegeven dat direct (bijv. leeftijd of woonplaats) of indirect (bijv. eigendom van een bedrijf) informatie geeft over een bepaald persoon.
Toestemming: De uiting waarmee een persoon toont dat hij aanvaardt dat de persoonsgegevens worden verwerkt.