Reisaanbiedingen

DON'Ts

  • Maak geen reclame voor diensten die niet meer beschikbaar zijn.
  • Maak geen gebruik van een "opt-out " systeem bij facultatieve (=variabele vermijdbare) prijstoeslagen, zoals een reisverzekering. Let op! Deze opties mogen niet standaard aangevinkt zijn.  

Terug naar algemene info over 'Reisaanbiedingen'


Algemeen

Prijsvermelding

Aanbieden van vliegreis

Medium

Wis alle selecties
Bekijk hieronder uw keuze:

Algemeen

// Aanvinkvakjes

Het gebruik van aanvinkvakjes om daarmee bepaalde keuzes van de consument vast te leggen is toegestaan. Deze vakjes mogen echter uitsluitend op basis van opt-in werken. Facultatieve prijstoeslagen worden op duidelijke, transparante en ondubbelzinnige wijze aan het begin van elk boekingsproces medegedeeld en moeten op een “opt-in”-basis worden aanvaard.

Algemeen

// Beschikbaarheid

Let op! Staak onmiddellijk reclame-uitingen voor diensten die niet meer beschikbaar zijn (V.2 RR)

Lokkertjes zijn niet toegestaan. Zorg dus voor een redelijke beschikbaarheid van de in de reclame-uiting aangeboden dienst.

Bied alleen diensten aan als in redelijkheid verwacht kan worden dat de consument deze ook werkelijk kan boeken tegen de aangeboden prijs en gedurende een redelijke periode. Houd daarbij rekening met:

  • de te verwachten vraag van de dienst,
  • de omvang van de voor de dienst gevoerde reclame en de aangeboden prijs (V.1 RR - vgl. ook 'Altijd Oneerlijk' bij Check Oneerlijke Reclame)

Let op!Naarmate een reclame-uiting een groter bereik heeft en/of het aanbod voordeliger is, kan ervan worden uitgegaan dat de belangstelling groter is en dient er dus een ruimer aanbod te zijn.


Als bij de Reclame Code Commissie wordt geklaagd over een gebrek aan beschikbaarheid, dient de adverteerder aan de hand van stukken aannemelijk te maken dat er voldoende aanbod was op het moment van publicatie van de reclame-uiting. 
 

Algemeen

// Kortingen

Het is niet toegestaan kortingen te verrekenen door deze te verdisconteren in (de hoogte van) de vaste onvermijdbare kosten. Als sprake is van een kortingsactie, dient de korting ook daadwerkelijk te worden verleend (III 2.2 RR). De adverteerder zal dit zonodig aannemelijk moeten maken.

Actieprijzen en actie-aanbiedingen dienen als zodanig in de reclame-uiting herkenbaar te zijn, met daarbij vermelding van de daarvoor geldende voorwaarden (III 3 RR).
 

Algemeen

// Tax/belasting

Gebruik de begrippen “tax” of “belasting” uitsluitend voor kosten die afgedragen moeten worden aan de overheid al dan niet via de luchthaven/jachthaven/ camping/ accommodatie-eigenaar. Het gebruik van de begrippen “tax” of “belasting” voor andere kosten is verboden op grond van artikel III 2.1 RR.

Algemeen

// Fouten in reclame

Eventuele druk- zetfouten in de reclame-uiting komen in beginsel voor rekening van de adverteerder. Dit ligt anders, indien de consument kan weten dat sprake is van een dergelijke fout. Dit zal zich met name voordoen als sprake is van een zeer onwaarschijnlijke prijs die geen verband houdt met een bijzondere kortingsactie. 

Algemeen

// Vergelijkingssite

Een website waarop een ruim en algemeen aanbod wordt vergeleken teneinde de keuze van de consument te vergemakkelijken.

Op diverse websites wordt de consument de mogelijkheid geboden reizen en prijzen van diverse reisaanbieders te vergelijken. Deze vergelijking mag alleen plaatsvinden op basis van prijzen die in overeenstemming zijn met de Reclamecode Reisaanbiedingen. Dat brengt onder meer mee dat alle vaste onvermijdbare kosten in die prijzen inbegrepen dienen te zijn. Als dat niet het geval is, is sprake van oneerlijke reclame (vgl. dossier 2013/00690).
 

Prijsvermelding

// Algemeen

Hoofdregel is dat prijzen voor reisdiensten altijd correct en duidelijk dienen te zijn. Dit wordt in de Reclamecode Reisaanbiedingen verder uitgewerkt. Voor een goed begrip van de verplichtingen die voor de prijsvermelding gelden, moet onderscheid worden gemaakt tussen de volgenden kosten.

  1. Kosten die altijd zijn verschuldigd en waarvan de hoogte niet afhankelijk is van bepaalde keuzes van de consument. Dit zijn vaste onvermijdbare kosten. Deze kosten moeten, voor zover zij op het moment van publicatie van de uiting bekend zijn, in de prijs zelf worden opgenomen, dus onderdeel van de prijs zijn.
  2. Kosten die altijd zijn verschuldigd maar waarvan de hoogte afhankelijk is van bepaalde keuzes van de consument. Dit zijn variabele onvermijdbare kosten. Deze kosten kunnen niet in de prijs worden verwerkt, maar moeten wel bij of onder de prijs worden genoemd zodat zij in één oogopslag duidelijk zijn.
  3. Kosten die alleen verschuldigd zijn indien de consument tijdens de boeking hiervoor kiest. Dit zijn variabele vermijdbare (=facultatieve) kosten. Deze hoeven pas bij het begin van het boekingsproces te worden genoemd. De consument moet wel duidelijk worden gemaakt welke keuzes er zijn en wat de kosten daarvan zijn. De consument moet deze kosten op basis van opt-in aanvaarden.
Kijk nu per afzonderlijke kostenpost welke specifieke eisen er gelden.

Prijsvermelding

// Vaste onvermijdbare kosten

Kosten die vooraf kunnen worden berekend en die deel uitmaken van de prijs die voor een reisaanbieding moet worden betaald.

In de prijs van een reisaanbieding moeten alle vaste onvermijdbare kosten verdisconteerd zijn die op het moment van publicatie van de reclame-uiting bekend zijn. Al deze kosten moeten in de prijs worden opgenomen. De prijs moet dus zo compleet mogelijk zijn. Het is niet mogelijk een volledige lijst van vaste onvermijdbare kosten te geven. Als vaste onvermijdbare kosten worden in ieder geval gerekend:

  • Vervoerskosten (heen en terug) 
  • Luchthavenbelasting
  • GIS (Geluids Isolatie Schiphol)-heffing
  • Vliegbelasting
  • Brandstofheffing
  • Veiligheidstoeslag/security charges
  • Verblijfskosten (voor de gehele periode) 
  • Kosten van eten en/of drinken (alleen ontbijt, half/heel pension, all-inclusive, afhankelijk van hetgeen wordt aangeboden)
  • Toeslagen verbonden aan de wijze van betaling als deze verplicht wordt voorgeschreven (bijv. creditcard). 
  • Toeristen-/verblijfsbelasting (tenzij deze niet vooraf kan worden berekend; in dat geval moet worden vermeld dat deze nog ter plekke moet worden afgedragen. 
  • Kosten van verplichte excursies.
  • Verplichte kosten per verblijfseenheid, zoals bijv. voor schoonmaak en/of linnengoed.
De hierboven genoemde kosten zijn op grond van de Reclamecode Reisaanbiedingen per definitie vast en onvermijdbaar. Dit betekent dat deze kosten altijd in de prijs moeten zijn inbegrepen en dat het niet mogelijk is ze variabel te maken door ze afhankelijk te maken van bepaalde keuzes van de consument.

In twijfelgevallen beslist de Reclame Code Commissie of sprake is van vaste onvermijdbare kosten. Op grond van beslissingen van de Commissie kunnen eveneens als vaste onvermijdbare kosten worden beschouwd:
  • Vaste toeslagen voor betaling als men deze niet kan vermijden met een in Nederland gebruikelijk betaalmiddel (dossier 2011/00520 en dossier 2011/00813), ongeacht of deze toeslagen per boeking of anderszins zijn verschuldigd (2012/00817
  • Vaste administratietoeslagen (dossier 2011/01108)
  • Vaste dossierkosten (2011/00427).
     

Prijsvermelding

// Variabele onvermijdbare kosten

Kosten die de consument niet kan vermijden, maar waarvan de hoogte afhankelijk is van de keuzes die hij bij de boeking maakt.

Kosten die onvermijdbaar zijn, maar waarvan de hoogte afhangt van bepaalde keuzes van de consument, kunnen niet bij voorbaat in de prijs worden verdisconteerd. Deze kosten worden als variabel beschouwd omdat de hoogte daarvan niet vooraf kan worden vastgesteld. Onvermijdbare kosten die per boeking zijn verschuldigd, worden eveneens als variabele kosten beschouwd. Specificeer bij dergelijke kosten altijd direct naast of onder de geadverteerde prijs op transparante wijze welke bijkomende kosten er zijn en wat de hoogte daarvan is. De consument moet aldus in één oogopslag kunnen zien welke extra kosten er zijn en hoe hoog deze zijn, afhankelijk van de door hem te maken keuzes. 
Voorbeeld: indien de consument bij een boeking verplicht is een bepaald servicepakket af te nemen, en de kosten afhankelijk zijn van het soort pakket dat hij kiest (bijvoorbeeld standaard pakket of uitgebreid pakket), dient bij de prijs te worden vermeld dat er altijd een bedrag aan kosten voor een servicepakket bijkomt met vermelding van de kosten van de pakketten waaruit kan worden gekozen. Indien het onmogelijk is de hoogte van de kosten in de uiting weer te geven, kan worden volstaan met duidelijk te maken hoe de consument die kosten kan berekenen. Dit kan bijvoorbeeld door te linken naar een webpagina.

Let op!Kosten die in de Reclamecode Reisaanbiedingen als vaste onvermijdbare kosten worden genoemd, zoals een toeslag voor de wijze van betaling die verplicht is voorgeschreven, zijn per definitie vast en onvermijdbaar. Deze kosten kunnen dus niet variabel worden gemaakt door ze bijvoorbeeld per boeking te rekenen (vgl. CvB 201/00817). Het betreft:
- Vervoerskosten (heen en terug)
- Luchthavenbelasting
- GIS (Geluids Isolatie Schiphol)-heffing
- Vliegbelasting
- Brandstofheffing
- Veiligheidstoeslag/security charges
- Verblijfskosten (voor de gehele periode)
- Kosten van eten en/of drinken (alleen ontbijt, half/heel pension, all-inclusive,
  afhankelijk van hetgeen wordt aangeboden)
- Toeslagen verbonden aan de wijze van betaling als deze verplicht wordt 
  voorgeschreven (bijv. creditcard).
- Toeristen/verblijfsbelasting behalve indien deze niet vooraf kan worden bere-
   kend. Vermeld in dat geval dat deze nog ter plekke moet worden afgedragen.
- Kosten van verplichte excursies.
- Verplichte kosten per verblijfseenheid, zoals voor schoonmaak of linnengoed.
Bij deze kosten kan niet worden volstaan met het vermelden van deze toeslag naast de geadverteerde prijs, maar moet gekozen worden voor een methode waarbij de kosten in de geadverteerde prijs inbegrepen zijn. Zie verder de informatie over de onvermijdbare vaste kosten.


 

Prijsvermelding

// Variabele vermijdbare (=facultatieve) kosten

Naast de onvermijdbare kosten kunnen er ook variabele kosten in rekening worden gebracht die geheel afhankelijk zijn van de keuzes die de consument maakt tijdens het boekingsproces. In dat geval kan de consument zelf ervoor kiezen of hij van bepaalde opties gebruik wil maken. Denk bijvoorbeeld aan een annuleringsverzekering en reisverzekering. Dergelijke vermijdbare variabele kosten moeten op een duidelijke, transparante en ondubbelzinnige wijze aan het begin van elk boekingsproces medegedeeld worden en moeten door de consument op een opt-in-basis worden aanvaard. Let op!Dit betekent dat die opties niet standaard aangevinkt mogen zijn, maar door de consument zelf moeten worden aangevinkt indien hij daarvoor kiest.

Prijsvermelding

// Specificatie prijs

Voor reclame-uitingen die geen vliegreizen betreffen maar waarin wel een bepaalde reis met (vanaf)prijs wordt genoemd, is tot het moment van boeking geen specificatie van de totale reissom verplicht. Hier kan dus worden volstaan met het enkele noemen van de prijs. Let op!Dat ligt echter anders als er sprake is van variabele onvermijdbare kosten. Indien dat het geval is dienen deze kosten al in de reclame te worden genoemd en gespecificeerd Raadpleeg de eisen voor de wijze waarop dergelijke kosten moeten worden vermeld . 
Op het moment dat de consument gaat boeken, dient hij altijd over een duidelijke prijsspecificatie te beschikken. Daaruit dient te blijken welke kosten in rekening worden gebracht en hoe hoog deze per afzonderlijke post zijn.
Voor de specificatie van de prijs bij vliegreizen klik hier.
 

Prijsvermelding

// Prijs per persoon

Vermeld in de reclame-uiting de prijs per persoon (dossier 2011/00595). Indien de prijs anders is berekend, moet dit duidelijk worden vermeld. Bij accommodaties dient te worden uitgegaan van de prijs per persoon op basis van verblijf door 2 personen. Indien van dit laatste wordt afgeweken moet dat uitdrukkelijk worden genoemd.

Let op! Kinderen 
Het is niet duidelijk om een gemiddelde (totaal)prijs per persoon te vermelden, indien voor de prijs van een volwassene aanzienlijk meer moet worden betaald in verhouding tot de prijs die voor een kind (persoon van 12 jaar en jonger) moet worden betaald. Indien in zo’n geval wel de gemiddelde (totaal)prijs per persoon wordt gehanteerd is er sprake van een onduidelijke prijsvermelding (Vlg. dossier 2011/00082).
 

Prijsvermelding

// Prijs per accommodatie

In reclame-uitingen voor accommodaties dient te worden uitgegaan van de prijs per persoon op basis van verblijf door 2 personen. Indien van dit laatste wordt afgeweken moet dat uitdrukkelijk worden genoemd. Vermeld in dat geval naast de prijs per persoon het bij die prijs behorende aantal personen (III 2.3 RR).

Prijsvermelding

// Prijsschommelingen

Indien de prijs die bij de aanvang van het boekingsproces wordt getoond nog kan wijzigen en dit voor de consument redelijkerwijs niet voorzienbaar is, dient de consument direct aan het begin van het boekingsproces over de mogelijkheid van een tussentijdse prijswijziging te worden geïnformeerd. Dat geldt in ieder geval als wordt gewerkt met prijscategorieën en tijdens het boeken een bepaalde prijscategorie volgeboekt kan raken. Indien dat geval is, is de prijs wel juist maar is de consument verrast omdat hij uiteindelijk een andere prijs ziet dan bij het begin van de boeking. Om die reden dient de hier bedoelde informatie te worden verstrekt aan het begin van de boeking (CvB 2013/00465).
 

Prijsvermelding

// Kosten corrigeren vergissingen consument

Indien er kosten zijn verbonden aan het corrigeren van vergissingen bij de boeking door de consument, dient deze uiterlijk op het moment dat hij een reis gaat boeken op die kosten en de hoogte daarvan te worden gewezen (art. 2.5 RR 2014).

Aanbieden van vliegreis

// Definitieve prijs

De prijs voor een vliegreis inclusief alle vaste onvermijdbare kosten.

In de prijs van een vliegreis dienen alle vaste onvermijdbare kosten begrepen te zijn die op het moment van publicatie van de reclame-uiting bekend zijn. Het is niet mogelijk hier een volledige lijst te geven, omdat er veel varianten zijn. Als vaste onvermijdbare kosten worden bij vliegreizen in ieder geval gerekend:
  • Vervoerskosten (heen en terug)
  • Luchthavenbelasting
  • GIS (Geluids Isolatie Schiphol)-heffing
  • Vliegbelasting
  • Brandstofheffing
  • Veiligheidstoeslag/security charges
  • Toeslagen verbonden aan de wijze van betaling als deze verplicht wordt voorgeschreven (bijv. creditcard).
Zie verder de informatie over vaste onvermijdbare kosten.

Bij aanbiedingen voor vliegreizen gelden ten aanzien van variabele onvermijdbare kosten dezelfde eisen als bij andere reclame-uitingen voor reisaanbiedingen. Raadpleeg de informatie over variabele onvermijdbare kosten

Aanbieden van vliegreis

// Specificatie prijs

In reclame-uitingen voor vliegreizen waarin geen bestemming wordt genoemd, hoeven geen kosten te worden gespecificeerd. In alle andere gevallen geldt dat, gelijktijdig met het noemen van de definitieve prijs van de vlucht, de kostenelementen waaruit deze prijs is opgebouwd moeten worden genoemd. Dit betreft onder meer belastingen, luchthavengelden en andere toeslagen voor veiligheid of brandstof. Ook moeten de toepasselijke voorwaarden worden vermeld. Als er variabele onvermijdbare kosten zijn, dienen ook deze te worden gespecificeerd. Raadpleeg de informatie over variabele onvermijdbare kosten.

Aanbieden van vliegreis

// Enkele reis - retour

Let op! Het is niet toegestaan vluchten op basis van een enkele reis aan te bieden, als de vlucht alleen als retour te boeken is. III 2.4 RR.

Medium

// Reisgids

Het is toegestaan in reisgidsen te werken met een zogenaamde prijswijzer, waarin in plaats van exacte prijzen alleen de minimale en maximale prijs worden genoemd met de mogelijkheid de actuele prijs op internet te controleren. Wel moet in de Prijswijzer duidelijk worden toegelicht hoe deze prijswijzer werkt. Voor een voorbeeld waarin dit op juiste wijze is gebeurd zie 2011/00477.