Algemeen
// Besluit tot transactie
Een door een consument genomen besluit over de vraag of, en, zo ja, hoe en op welke voorwaarden hij een product koopt, geheel of gedeeltelijk betaalt, behoudt of van de hand doet, of een contractueel recht uitoefent in verband met het product, ongeacht of de consument wel of niet tot handelen overgaat.
|
Bij de beoordeling of een reclame-uiting misleidend is of niet, dient vastgesteld te worden of de reclame het "economische gedrag" van de consument heeft beinvloed. Dit houdt in dat beoordeeld wordt of een consument door onjuiste, onvolledige of onduidelijke informatie in de reclame een beslissing heeft genomen of had kunnen nemen over de aankoop van een product of een andere transactie.
Belangrijk hierbij is dat het niet noodzakelijk is dat de consument door de misleidende reclame ook daadwerkelijk iets koopt, maar dat hij had kunnen besluiten over te gaan tot een transactie. Bij elke klacht toetst de Commissie of aan dit vereiste is voldaan. Als de Commissie van oordeel is dat weliswaar sprake is van een fout, maar deze niet tot een verkeerde beslissing van de consument kan leiden, zal zij in beginsel de klacht afwijzen. Vgl. RCC2009/00100
Als de uiting geen commerciële activiteit betreft en evenmin sprake is van handelen in het economische verkeer of mogelijke beïnvloeding van het economisch gedrag van de consument, is de regeling van misleidende reclame niet op de uiting van toepassing (vgl. CvB201700116). Eventueel kan de Commissie, afhankelijk van de klacht, dan aan andere bepalingen van de NRC toetsen. Vgl. RCC2009/00853.
|